piątek, 8 sierpnia 2014

razowa szarlotka z tymiankiem, jagodami goji i sezamem



Jak tylko mignął mi w internecie przepis na tę szarlotkę od razu wiedziałam, że ją zrobię; raczej prędzej niż później. Zwłaszcza, że w kuchni była skrzynka najbardziej szarlotkowych jabłek, oczywiście z polskiej wsi :)
To, że szarlotka jest z mąki razowej nie jest niczym wyjątkowym, że ma orzechy i jagody goji także, ciekawy jest natomiast dodatek sezamu do ciasta, a jabłka doprawione tymiankiem były tym, co zadecydowało o natychmiastowym zagnieceniu ciasta.
Szarlotka jest specyficzna ale bardzo smaczna, bardziej wytrawna niż klasyczna, choć ciasto, dzięki dużej ilości brązowego cukru i masła, jest lekko karmelowe.






Lekko zmodyfikowany przepis Eweliny Majdak z KUKBUKA

Składniki (na tortownicę o średnicy do 26 cm):
  • 150 g mąki pszennej razowej
  • 100 g skrobi kukurydzianej
  • 150 g zimnego masła
  • 2 łyżki cukru trzcinowego
  • ziarenka z połowy laski wanilii lub opakowanie cukru z prawdziwą wanilią
  • 2 łyżki ziaren niełuskanego sezamu
  • 2 żółtka lub 1 jajko
Mieszamy ze sobą wszystkie suche składniki, dodajemy zimne masło i ciachamy je zimnym dużym nożem, gdy będzie już dość drobno pociachane, dodajemy żółtka lub jajko i dalej ciachamy, kiedy składniki się połączą, szybko zagniatamy ciasto, owijamy w folię spożywczą i wkładamy do lodówki na min. 1h (można to też zrobić dzień wcześniej). Sens ciachania nożem jest taki, że nie rozpuszczamy masła ciepłem naszych dłoni, dzięki czemu będzie bardziej kruche.
Po tym czasie 2/3 ciasta wyklejamy dno tortownicy oraz 1-2 cm brzegu, pozostałą część ciasta wkładamy do zamrażarki.
Spód gęsto nakłuwamy widelcem i podpiekamy w 180 stopniach aż będzie rumiany.

Nadzienie:
  • 1 szklanka łuskanych orzechów włoskich
  • 1½ kg kwaśnych jabłek (np. szara reneta, antonówka)
  • 2 łyżki masła
  • 4 łyżki brązowego cukru
  • 3 łyżeczki suszonego tymianku
  • 3 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 4 łyżki czystej wódki
  • 4 łyżki suszonych owoców goji
Obrane i pokrojone na mniejsze części jabłka smażymy na maśle z dodatkiem cukru, dodajemy tymianek i cynamon i dusimy aż będą miękkie, pod koniec dodajemy orzechy, jagody goji i wódkę.

Nadzienie (nie powinno być gorące) wykładamy na podpieczony spód i ścieramy na nie pozostałe ciasto na tarce z grubymi oczkami. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na ok. 30 min. - wierzch musi być złocisty.

3 komentarze:

  1. Uwielbiam takie pomysły i nowatorskie łączenie smaków. Z pewnością wypróbuję przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byloby nam milo, gdybys zechcial go wpisac na Ptitchef.com, zeby mozna go bylo zaindeksowac.

    Ptitchef jest katalogiem, który pozycjonuje najlepsze kucharskie strony internetowe w sieci. Setki blogów juz sa na nim juz zapisane i korzystaja ze strony Ptitchef, zeby przedstawic swoje wlasne strony internetowe.

    Zeby zapisac sie na Ptitchef, wejdz na
    http://www.petitchef.pl/index.php?obj=myaccount_site&action=form

    lub na http://www.petitchef.pl i kliknij na « Dodaj swój blog-strone » w górnym pasku.

    Pozdrawiam

    Camelia
    Petitchef.pl

    OdpowiedzUsuń