poniedziałek, 5 sierpnia 2013

ekstrakt waniliowy (co zrobić z laską wanilii bez ziarenek?)

Od paru tygodni w mojej kuchni trwa remont generalny, w związku z tym gotowanie musiałam odstawić na bok - co daje się zauważyć po częstotliwości wpisów. Na szczęście widać już koniec, więc od przyszłego tygodnia wszystko wróci do normy w pięknym anturażu :)
Żeby nie było nudno podzielę się recepturą na ekstrakt waniliowy. Przede wszystkim należy pamiętać, że jest ogromna różnica między zapachem waniliowym do ciasta, a ekstraktem czy pastą z wanilii. ( Jest też różnica między cukrem waniliowym - czyli cukrem z wanilią, a cukrem wanilinowym.) Ekstrakt jest bardzo łatwy do zrobienia. Można go zrobić w dużej ilości, gdyż raczej nie upływa mu termin ważności i uzupełniać co jakiś czas.
Ekstraktu można używać do ciast, owsianek, budyni, sosów i wszędzie tam, gdzie będziecie mieli ochotę na waniliowy smak.




Składniki:

  • 6/7 świeżych lasek wanilii*  
  • 1 l czystej wódki
+ butelka

Laski wanilii rozcinamy wzdłuż, nożem wydłubujemy z nich ziarenka i przekładamy wszystko do butelki (laski można przeciąć jeszcze na pół), zalewamy wódką i odstawiamy w ciemne chłodne miejsce na ok. miesiąc. Ekstrakt można uzupełniać dolewając czystą wódkę lub wrzucają kory wanilii pozostałe po innych ekscesach kulinarnych. Im więcej wanilii i im dłużej stoi ekstrakt, tym  bardziej jest intensywny.

*jak kupuje się je w internecie, np. na allegro, to nie są drogie

2 komentarze:

  1. Ja zasypałam w słoiczku laskę wanilii przeciętą cukrem, mam teraz do wszelkich ciast itd.. wspaniały cukier waniliowy. :)

    OdpowiedzUsuń